Friday, April 12, 2019

ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରାରେ ରଥ

ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରା ଅବସରରେ ବିଭିନ୍ନ ରଥ ଓ କଳାକୁଞ୍ଜ ନିର୍ମାଣ କରାଯାଇଥାଏ । ରଥ ଓ କଳାକୁଞ୍ଜଗୁଡ଼ିକ ମଧ୍ୟରେ ତଫାତ୍ ଏହି ଯେ, ରଥଗୁଡ଼ିକରସାଜସରଞ୍ଜାମ ଥରେ ନିର୍ମିତ ତଥା ପ୍ରଦର୍ଶିତ ହେବା ପରେ ସାଇତି ରଖାଯାଏ ଏବଂ ପ୍ରତି ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରାବେଳେ ପୁଣି ବ୍ୟବହାର କରାଯାଏ । ଅପର ପକ୍ଷେ କଳାକୁଞ୍ଜର ମୂର୍ତ୍ତି ତଥା ସରଞ୍ଜାମଗୁଡ଼ିକପ୍ରତିଥର ପରିବର୍ତ୍ତିତ ହୋଇ ନୂଆ ଗଢ଼ା ଯାଉଥାଏ ।

ଅତୀତରେ ବ୍ରହ୍ମପୁର ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରା ଅବସରରେ ବହୁ ରଥ ନିର୍ମିତ ହେଉଥିଲା ଏବଂ ସବୁ ରଥଗୁଡ଼ିକବଡ଼ବଜାରରେ ସ୍ଥାପିତ ହେବା ପରମ୍ପରା ପ୍ରଚଳିତ ଥିଲା । ସ୍ୱାଧୀନତା ପୂର୍ବବର୍ତ୍ତୀ ୨୦-୨୫ ବର୍ଷ ଏବଂ ସ୍ୱାଧୀନତା ପରବର୍ତ୍ତୀ ୨୦-୨୫ ବର୍ଷ ଯାତ୍ରା ପାଳନରେ ରଥ ନିର୍ମାଣ ଦିଗରେ ଚାକଚକ୍ୟ ଆଣିଦେଇଥିଲା । ବିଦ୍ୟୁତ ଆଲୋକର ପ୍ରଚଳନ ପରେ ରଙ୍ଗବେରଙ୍ଗୀଆଲୋକସଜ୍ଜାଦର୍ଶକବର୍ଗଙ୍କୁ ଚକିତ କରିଦେଉଥିଲା ।

ସେ ସମୟରେ ଗୋଟିଏ ଗୋଟିଏ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ମୂର୍ତ୍ତି ବିଶିଷ୍ଟ ରଥ ଦୁଇ ଦଳଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ପ୍ରତିଯୋଗିତା ମନୋଭାବ ନେଇ ନିର୍ମିତ ହେଉଥିଲା ଏବଂ ସାଜସଜ୍ଜାରେ ଏକ ଦଳ କିପରି ଅନ୍ୟ ଦଳକୁ ନ୍ୟୂନ କରିଦେବ ସେ ଦିଗରେ ଉଦ୍ୟମ ଜାରୀ ରହୁଥିଲା । ଉଦାହରଣ ସ୍ୱରୂପବଡ଼ବଜାର ଛକରେ ଗୋଟିଏ ପର୍ଶୁରାମ ରଥ ଜନୈକ ଖରୁଡ଼ା ପରିବାରଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ନିର୍ମିତ ହେଉଥିବାବେଳେ ଅନ୍ୟ ଗୋଟିଏ ପର୍ଶୁରାମ ରଥ ବୈଶ୍ୟ ସଂପ୍ରଦାୟଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ସାମୂହିକ ଉଦ୍ୟମରେ ନିର୍ମିତ ହେଉଥିଲା । ଦୁଇ ଦଳଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ ସାଜସଜ୍ଜାରେ କାହାର ଜିତାପଟ ହେବ ସେ ଦିଗରେ ପ୍ରତିଯୋଗିତା ଚାଲୁଥିଲା । ସେହିପରି ରାମଚନ୍ଦ୍ର, ଲକ୍ଷ୍ମଣ ଇତ୍ୟାଦି ରଥ ନିର୍ମାଣ କ୍ଷେତ୍ରରେ ମଧ୍ୟ ପ୍ରତିଯୋଗିତା ଦେଖିବାକୁ ମିଳୁଥିଲା । କାଳକ୍ରମେ ଆୟୋଜକଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ ପ୍ରତିଯୋଗିତା ମନୋଭାବ ଉଭେଇ ଯାଇଛି ଏବଂ କେତେକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ରଥ ନିର୍ମାଣ କାର୍ଯ୍ୟ ବନ୍ଦ ରହିଥିବା ସ୍ଥଳେ ଅନ୍ୟ କେତେକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଯାତ୍ରାର ଶେଷ ଦୁଇ ତିନିଦିନ ପାଇଁ ରଥ ନିର୍ମାଣ କରାଯାଉଛି ।

ବିଗତ ୪୦-୫୦ ବର୍ଷ ମଧ୍ୟରେ ରଥ ନିର୍ମାଣରେ ଶିଥିଳତା ଦେଖାଦେବା ପରେ ବଜାର ଓ ପୁରୁଣା ବ୍ରହ୍ମପୁରର ବିଭିନ୍ନ ସାହୀରେ କଳାକୁଞ୍ଜ ନିର୍ମାଣ ପ୍ରଥା ଆରମ୍ଭ ହୋଇଛି ଅତୀତରେ ଏସବୁ ଅଞ୍ଚଳବାସୀ ନିଜ ଉଦ୍ୟମରେ ରଥ ନିର୍ମାଣ କରି ବଡ଼ବଜାର ମୁଖ୍ୟ ରାସ୍ତାରେ ସ୍ଥାପନ କରୁଥିବାସ୍ଥଳେ ବର୍ତ୍ତମାନ ନିଜ ସାହୀରେକଳାକୁଞ୍ଜ ନିର୍ମାଣ ପ୍ରତି ଧ୍ୟାନ ଦେଉଛନ୍ତି । ପୂର୍ବେ ରଥଗୁଡ଼ିକ ଏକ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଚରିତ୍ର, ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଭଙ୍ଗୀ ଓ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ସାଜସଜ୍ଜାକୁ ନେଇ ଗଢ଼ି ଉଠୁଥିବାବେଳେ ବର୍ତ୍ତମାନ କଳାକୁଞ୍ଜ ନିର୍ମାଣ ଦିଗରେ ସୃଜନଶୀଳତା ଦେଖାଦେଇଛି ।

ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରା ଅବସରରେ ରଥ ଓ କଳାକୁଞ୍ଜମାନ ନିର୍ମିତ ହେବାପରେ ଜନସମାଗମ ବଢ଼ିଥାଏ । ରାମଚ଼ନ୍ଦ୍ର, ଲକ୍ଷ୍ମଣ, ନାଗାର୍ଜୁନ, ନାରାୟଣ, ଜ୍ୱଳାମୁଖୀ, କାଳୀ, ବନଦୁର୍ଗା ଇତ୍ୟାଦି ବହୁରଥ ନିର୍ମାଣ ସରଞ୍ଜାମ ସାଇତି ରଖାଯାଇଥାଏ । ସେଗୁଡ଼ିକ ପ୍ରତିବର୍ଷ ମରାମତକରି ରଙ୍ଗଦେଇ ଆଲୋକ ସଜ୍ଜା ସହ ରଥରେ ପ୍ରଦର୍ଶିତ ହୋଇଥାଏ । ପ୍ରତ୍ୟେକଟି ରଥକୁ ଆକର୍ଷଣୀୟ କରିବା ଦଗରେ ତାହାର ଆୟୋଜକମାନଙ୍କ ନିଷ୍ଠାର ପରିଚୟ ଦେଇଥାଏ ।

ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରାରେ ପ୍ରଥମେ ବାଚୁବାରିସାହୀରବିଞ୍ଚଣା ରଥ ବାହାରିଥାଏ । ଏହି ରଥଟିର ଆକୃତି ଏକ ହାତପଙ୍ଖା ବା ବିଞ୍ଚଣା ଭଳି । ସାଧାରଣତଃ ପିଲାଏ ଏଥିରେ ଚଢ଼ାଉଠାକରି ଖେଳିଥାନ୍ତି । ଏଥିରେ କୌଣସି ଦେବଦେବୀଙ୍କ ମୂର୍ତ୍ତି ନଥାଏ । ବିଞ୍ଚଣା ରଥରେ ପିଲାଙ୍କୁ ବସାଇବା ନିମନ୍ତେ କେତେକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଅଭିଭାବକମାନେ ଆଗରୁ ମାନସିକ କରିଥାନ୍ତି । ଏଥିଲାଗି ପିଲାଏ ବିଞ୍ଚଣାରଥ ବାହାରିବା ଦିନ ଉପବାସ ରହିଥାନ୍ତି । ତେବେ ବିନା ମାନସିକରେ ପିଲାଏ ମଧ୍ୟ ବିଞ୍ଚଣା ରଥ ଆରୋହଣ କରିବା ପ୍ରଥା ପ୍ରଚଳିତ ।

ଅତୀତରେ ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରା ଅବସରରେ ପ୍ରାୟ ୨୫ ଗୋଟି ରଥ ନିର୍ମିତ ହେଉଥିବା ସୂଚ଼ନା ମିଳେ । ସେ ସମୟରେ କଳାକୁଞ୍ଜ ପ୍ରଦର୍ଶିତ ହେଉନଥିଲା ଏବଂ ସମସ୍ତ ରଥ କେବଳ ବଡ଼ବଜାରରେ ହିଁ ସ୍ଥାପିତ ହେଉଥିଲା । ବିଭିନ୍ନ ସାହୀର ବାସିନ୍ଦାମାନେ ନିଜ ନିଜ ମଧ୍ୟରେ ଚାନ୍ଦାଭେଦା କରି ରଥ ନିର୍ମାଣ ସରଞ୍ଜାମ ଯୋଗାଡ଼ କରୁଥିଲେ ଏବଂ କେତେକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ରଥଗୁଡ଼ିକ ଅର୍ଦ୍ଧାଧିକ ନିର୍ମିତ ହୋଇ ବଡ଼ ବଜାର ମୁଖ୍ୟ ରାସ୍ତା ଉପରେ ସ୍ଥାପନ ହେବା ନିମନ୍ତେ ଟାଣି ଅଣାଯାଉଥିଲା । କାଳକ୍ରମେ ବଡ଼ବଜାରରେ ରଥ ନିର୍ମାଣ ଦିଗରେ ବିଭିନ୍ନ ବିଭିନ୍ନସାହୀର ବାସିନ୍ଦାମାନେ ଆଗ୍ରହୀ ହେଲେ ନାହିଁ ଏବଂ ଏହା ବଦଳରେ ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରା ଅବସରରେ ନିଜ ନିଜସାହୀରେକଳାକୁଞ୍ଜମାନ ନିର୍ମାଣ କରିବାକୁ ଲାଗିଲେ । ଶଙ୍କରପୁରସାହୀ ଓ କେଉଟ ସାହୀଠାରେ ରାମଚନ୍ଦ୍ର, ଜେନା ସାହୀରେ ଲକ୍ଷ୍ମଣ, ପିତାମୁଣ୍ଡାସାହୀରେ ନାରାୟଣ, ନୃସିଂହ ଦେଉଳ ସାହୀରେ ହରି ଅର୍ଜ୍ଜୁନ, ପୁରୁଣା ବ୍ରହ୍ମପୁର ସାହୀରେ କର୍ଣ୍ଣ, ସୀତାରାମ ସାହୀରେନାଗାର୍ଜ୍ଜୁନ, କାଳୁପାତ୍ରସାହୀରେଜ୍ଜଳାମୁଖୀ, ଷଣ୍ଢ ମହାନ୍ତି ସାହୀରେ କାଳୀ, ଆଗା ସାହୀରେ କନକ ଦୁର୍ଗା, ବାଚୁୱାରିସାହୀରେବିଞ୍ଚଣା ଓ କଂସାରୀ ସାହୀରେପର୍ଶୁରାମ ରଥ ବାହାରିଥାଏ ।

ମହୁରି ରାଜଉଆସ ସମ୍ମୁଖରେ ଅତୀତରେ ରାବଣ ରଥ ନିର୍ମିତ ହେଉଥିଲା । କିଛିଦିନ ଧରି ରାବଣ ରଥ ନିର୍ମାଣ ବନ୍ଦ ହେବା ପରେ ରମ୍ଭାରୁ ଭଡ଼ାସୂତ୍ରରେ ଆଣି ପାତାଳ ଭୈରବୀ ରଥ ପ୍ରଦର୍ଶିତ ହୋଇଥିଲା । ତେବେ ସେଥିରେ ନିଆଁ ଲାଗିଯିବା ପରଠାରୁ ସେଠି ଆଉ କୌଣସି ରଥ ନିର୍ମିତ ହେଉନାହିଁ । କ୍ରିଷ୍ଣାପେଟାସାହୀରେକାମଧେନୁ, ଗାଦିବାରିସାହୀର ନରସିଂହ ଓ ଖାସ୍ପାସାହୀରେ ହନୁମାନ ରଥ ନିର୍ମାଣ ମଧ୍ୟ କିଛି ବର୍ଷ ଧରି ବନ୍ଦ ରହିଛି ।

ଦେବଦେବୀଙ୍କ ମୂର୍ତ୍ତି ନଥିବା ଅନ୍ୟଏକ ରଥ ହେଲା ବୋଇତ । ଚନ୍ଦ୍ରମା ସାହୀରେବୋଇତ ବା ଜାହାଜ ଆକୃତିର ଏହି ରଥ ନିର୍ମାଣ ଊନବିଂଶ ଶତାଦ୍ଦୀର ଶେଷାର୍ଦ୍ଧରୁ ବିଂଶ ଶତାଦ୍ଦୀର ପ୍ରଥମାର୍ଦ୍ଧ ଯାଏଁ ପ୍ରାୟ ପଚ଼ାଶ ବର୍ଷ ଧରି ଗୋପାଳପୁର ବନ୍ଦରର ବାଣିଜ୍ୟ କାରବାରର ସ୍ମୃତି ବହନ କରୁଥିଲା । ଗୋପାଳପୁର ବନ୍ଦର ଦେଇ ରପ୍ତାନୀ ଓ ଆମଦାନୀରେ ବ୍ରହ୍ମପୁର ସହରର ବହୁ ବ୍ୟବସାୟୀ ସଂପୃକ୍ତ ଥିଲେ । ହୁଏତ ସେହିମାନଙ୍କ ପ୍ରୋତ୍ସାହନରେ ଚନ୍ଦ୍ରମା ସାହୀରେବୋଇତ ରଥ ବାହାରୁଥିଲା । ଗତ କିଛିବର୍ଷ ହେବ ଆଉ ବୋଇତ ରଥ ବାହାରୁନାହିଁ ।

ବ୍ରହ୍ମପୁର ଯେତେବେଳେ ଏକ ଛୋଟ ସହର ଥିଲା, ସେତେବେଳେ ଏଠି ଫୁଟପାଥ ଦୋକାନୀଙ୍କ ଭିଡ଼ ନଥିଲା । ଦୁଇ ବର୍ଷରେ ଥରେ ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରା ଅବସରରେ ଫୁଟପାଥ ଦୋକାନୀମାନେ ଆସି ପହଞ୍ଚୁଥିଲେ । ହରେକ ମାଲ ଚାରି ଅଣା, ଆଠ ଅଣା, ଏକ ଟଙ୍କାସ୍ୱର ସହରବାସୀଙ୍କୁ କେବଳ ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରାବେଳେ ଶୁଣିବାକୁ ମିଳୁଥିଲା । ଫୁଟପାଥ ଦୋକାନରୁ କିଛି କିଣାକିଣି କରିବା ଯାତ୍ରାର ଏକ ବିଶିଷ୍ଟ ଆକର୍ଷଣ ଥିଲା । ପିଲାଙ୍କ ଖେଳନାଠାରୁ ଆରମ୍ଭ କରି ପ୍ଲାଷ୍ଟିକଘରକରଣା, ବିଭିନ୍ନ ମନୋହରି ଜିନିଷ ପସନ୍ଦ କରି କିଣିବାରେ ଯେଉଁ ଆନନ୍ଦ ହୁଏତ ଆଜି ଆଉ ଉପଭୋଗ କରିହେଉନାହିଁ କାରଣ ବର୍ତ୍ତମାନ ତ ପ୍ରତିଦିନ ସହରର ରାସ୍ତାଘାଟ ଏକ ଯାତ୍ରାର ପରିବେଶ ଗଢ଼ି ତୋଳିଥାଏ ଏବଂ ହରେକ ମାଲରୁ କିଣିବାର ଅନୁଭୂତି ଆଉ ରୋମାଞ୍ଚ ଆଣିଦିଏ ନାହିଁମଲ ଓ ଅନ-ଲାଇନ ସଂସ୍କୃତି ଫୁଟପାଥ ଦୋକାନୀଙ୍କୁ ଇତିହାସର ପୃଷ୍ଠା ସୀମିତ ରଖିବାଭଳି ପରିସ୍ଥିତି ସୃଷ୍ଟି କଲାଣୀ କହିଲେ ଅତ୍ୟୁକ୍ତି ହେବନାହିଁ ।

ଏଠି ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରାବେଳେ ସର୍କସ ବେଳେବେଳେ ଆସେ ଓ ଅନେକ ସମୟରେ ପ୍ରଦର୍ଶନୀର ଆୟୋଜନ ହୁଏ । କ୍ରମଶଃ ତାହା ବି ବନ୍ଦ ହୋଇଗଲାଣି । ବଡ଼ବଜାରରେ ଯାତ୍ରା ସାଙ୍ଗକୁ ବରାକ୍ସରେ ସର୍କସ ଆଉ ପ୍ରଦର୍ଶନୀ ପୁରାଦମ୍ ରେ ଏକ ମନୋରଞ୍ଜନର ପ୍ୟାକେଜ ଆଉ ଉପଭୋଗ କରିହେଉନାହିଁ । ବାରାକ୍ସ ଗ୍ରାଉଣ୍ଡକୁ କିଛି ଦିନ ମିଲେଟରୀକ୍ୱାର୍ଟରସ ଓ ତାପରେ ଷ୍ଟାଡ଼ିୟମ ନାମରେ ଡ଼ଜନେ ପିଲାଙ୍କ କ୍ରୀଡ଼ାଭ୍ୟାସ ପାଇଁ ସହରର ଏତେ ବଡ଼ ସର୍ବସାଧାରଣ ସ୍ଥଳଟିଏ ସୁଉଚ୍ଚ ପାଚେରୀ ଦ୍ୱାରା ଆବଦ୍ଧ କରିଦେବା ପରେ ବାରାକ୍ସରେ ସର୍କସର ଆଉ ମଜା ନାହିଁ । ବର୍ତ୍ତମାନ ସିଟି ହାଇସ୍କୁଲ ଖେଳପଡ଼ିଆ ଓ ସେଣ୍ଟ ଷ୍ଟିଫନ୍ସ ଚର୍ଚ୍ଚ ପ୍ରାଙ୍ଗଣରେ ସେହିଧରଣରଆମୋଦପ୍ରମୋଦ ଆୟୋଜନ ହେଉଛି । ମେରି-ଗୋ-ରାଉଣ୍ଡରେ ଆକାଶକୁ ଚଢ଼ି ମର୍ତ୍ତ୍ୟକୁ ଖସିବାରେ ସେ ଯେଉଁ ଭୟାତୁର ଆନନ୍ଦ… କମ ବୟସର ପିଲାଙ୍କ ପାଇଁ ଠାକୁରାଣୀ ଯାତ୍ରା ହିଁ ଥିଲା ଖରାଦିନିଆଆମୋଦପ୍ରମୋଦର ଏକ ବିଶିଷ୍ଟ ସୁଯୋଗ ।

No comments: